Dobre wzorce z przeszłości

Ukazała się obszerna monografia poświęcona mało znanemu tematowi – ruchowi spółdzielczemu w szkołach w II RP.

Nakładem Wydawnictwa Naukowego Uniwersytetu Szczecińskiego ukazała się obszerna, bo aż 574-stronicowa książka Elżbiety Magiery pt. „Spółdzielczość jako forma edukacji w szkolnictwie polskim Drugiej Rzeczypospolitej (1918-1939)”. Poświęcona jest niemal zupełnie zapomnianemu i niezwykle rzadko omawianemu – nawet przez badaczy dziejów ruchu spółdzielczego – zagadnieniu, czyli rozwojowi i promowaniu rozmaitych form spółdzielczości w szkolnictwie.
Recenzentka pracy, prof. Agnieszka Stopińska-Pająk, napisała: „Podjęta przez Autorkę problematyka badawcza jest uzasadniona względami naukowymi i edukacyjnymi. Jest to zadanie ambitne, wymagające wielostronnych analiz z różnych punktów widzenia. Spółdzielczość to przecież nie tylko spółdzielnie uczniowskie, ale zarówno sposób, jak i forma takiego organizowania i prowadzenia edukacji na różnych poziomach szkolnictwa, w której idea spółdzielczości przenika programy nauczania i wychowania oraz formy i metody pracy pedagogicznej. Struktura pracy jest klarowna i przejrzysta. Autorka wyodrębniła kolejne rozdziały, uwzględniając porządek problemowy, prowadząc czytelnika logicznie uporządkowaną treścią, poczynając od genezy edukacji spółdzielczej, poprzez działalność spółdzielni uczniowskich, edukację spółdzielczą w kolejnych etapach i typach szkolnictwa Drugiej Rzeczypospolitej, kończąc na ukazaniu kształtowania się ruchu spółdzielczego w środowisku nauczycielskim”.

Książkę można zamówić u wydawcy – tutaj.
Publikowaliśmy już kilka tekstów o związkach spółdzielczości z oświatą:

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *